Twoje dziecko zacznie mówić, szybciej niż myślisz, więc już teraz skoncentruj się na rozwoju tej umiejętności. Skorzystaj z czterech poniższych wskazówek, aby pomóc swojemu maluchowi nabrać większej wprawy w mówieniu i wyrażaniu siebie.
Nawet nie zauważysz, kiedy Twoje maleństwo z gaworzącego niemowlęcia wyrośnie na rozgadanego ucznia. Dopóki dziecko we właściwym sobie czasie nie osiągnie tego etapu poprzez obserwacje, słuchanie i wspólne zabawy, możesz pobudzić rozwój jego mowy, stosując się do czterech poniższych wskazówek.
Podtrzymuj rozmowę z dzieckiem, nawet gdy wydaje się jednostronna.
Na tym etapie nieustanne trajkotanie jest świetnym sposobem na wprowadzenie nowego słownictwa i pobudzenie rozwoju mowy. Mów do dziecka w ciągu dnia, podczas wykonywania domowych czynności, nawet jeśli wydaje Ci się to śmieszne. Opowiedz mu o przyrządzanym spaghetti, o kolorze ubrań, które składasz, albo pokaż buty znajdujące się w witrynie mijanego sklepu. Mimo że dziecko jeszcze nie może odpowiedzieć, zawsze słucha i rozumie więcej, niż myślisz.
Pamiętaj o rozwoju mowy podczas czytania dziecku.
Czytanie dziecku stanowi ważny element rozwoju umiejętności mówienia. Czytanie na głos zaznajamia dziecko z nowymi słowami, a wspólne oglądanie obrazków pomaga dziecku w zrozumieniu tego, że wszystko ma swoją nazwę. Pokaż znajdujący się na ilustracji samochód i powiedz głośno „samochód”, zachęcając dziecko do powtórzenia tego słowa za Tobą.
Powstrzymaj się przed mówieniem tak, jak dziecko.
Pierwsze słowa Twojego dziecka nie będą prawdopodobnie brzmiały jak prawdziwe słowa. Na przykład „pie” może dla niego znaczyć „pies”. Chociaż trzeba docenić fakt wypowiadania tych słów, oprzyj się pokusie powtarzania ich w ten sam sposób, gdy mówisz do dziecka, bez względu na to jak uroczo by nie brzmiały. Zamiast tego, gdy powtarzasz słowo za dzieckiem, stosuj właściwą formę, tak aby mogło w przyszłości poprawić swój błąd.
Opisuj zachowania dziecka, aby poprawić jego zdolność kojarzenia.
Gdy Twoje dziecko skończy rok, będzie mogło się komunikować poprzez wskazywanie lub raczkowanie w kierunku tego, co chce powiedzieć. Zachęcaj swoje maleństwo, żeby próbowało mówić, i rozszerzaj jego słownictwo, opowiadając mu o tym, co robi. Jeśli zauważysz, że dziecko sięga po swój kubek niekapek, powiedz: „O, chcesz swój kubek!”. Pozwoli to dziecku połączyć nazwę z przedmiotem, dzięki czemu zamiast go pokazywać w końcu zacznie o niego prosić.